fredag 19 oktober 2012

Religious

Upplagd av Sara kl. 21:13
Titel: Religious

Regissör: Larry Charles

Medverkande: Bill Mahler

Kommentar: Det finns religiösa fundamentalister som viger sina liv åt att omvända människor till den rätta läran. Det finns dessutom ateister som är så till den milda grad provocerade av religion att de måste lägga ner en stor del av sin energi åt att försöka övertyga religiösa människor om att de är dumma i huvudet. Mig provocerar båda dessa grupper. Bill Mahler tillhör den senare gruppen. Under filmens 92 minuter får vi följa honom när han säger till folk hur dumma de är som tror på en Gud som inte finns (eller i alla fall som är omöjlig att veta något om) eller när han gör sig lustig över de religiösa tillsammans med sitt team. Det skaver något enormt på mig. Jag är färdig religionslärare om ett halvår och kommer att möta både extrema religiösa och extrema ateister. De skrämmer mig inte. För dem kan jag utmana. Bill Mahler skrämmer mig dock. Kanske drömmer jag mardrömmar om honom i natt.

Betyg: 1

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

 

Saras bokhylla Copyright © 2010 Designed by Ipietoon Blogger Template Sponsored by Online Shop Vector by Artshare