tisdag 31 januari 2012

Inlåsta

Upplagd av Sara kl. 08:45
Titel: Inlåsta (Originaltitel: Room)

Författare: Emma Donoghue

Kommentar: Ytterligare en hyllvärmare som låg hemma. Inlåsta är den bok som påverkat mig mest fysiskt någonsin. (Ett par andra färska minnen av litterär påverkan var när jag inte kunde sova den veckan som jag läste Barbara Voors Sömnlös och när jag tappade livslusten helt när jag läste Maria Svelands Att springa.) Jag grät, skakade så att filten föll av mig flera gånger, fick springa och spy och vid ett tillfälle slängde jag boken på golvet i panik.

Inlåsta handlar om Jack och Mamma som är i Rummet. Mamma har varit där i sju år, sedan Svarte Man kidnappade henne, och Jack föddes där för fem år sedan. Det är Jack som berättar i boken och det bidrog säkert till att jag levde mig in så mycket. Första halvan av boken är bättre än den andra. Det är något som händer med språket (kan bero på översättaren också) och trovärdigheten. Trots att jag slukade den vet jag faktiskt inte om jag rekommenderar den till någon. Det är trots allt inte jättekul att spy av skräck.

Sträckläsningskänsla: 5; Berördhetsfakor: 5; Språk: 3,5; Karaktärer: 4,5

Betyg: 5

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

 

Saras bokhylla Copyright © 2010 Designed by Ipietoon Blogger Template Sponsored by Online Shop Vector by Artshare